מוצרים רבים בעולמנו עשויים מפלסטיק. ניתן למצוא אותם בכל התחומים: במזון, בתעשייה, ברפואה, בחקלאות ועוד.

הזרקת פלסטיק היא השיטה שבאמצעותה מייצרים מוצרי פלסטיק. ההזרקה מתבצעת באמצעות הזרקת חומר הגלם הנוזלי אל תבניות. יחידת ההזרקה מורכבת מחלקים אחדים: בורג,  משפך מנוע,  גוף חימום,  בוכנת הזרקה.

הזרקת הפלסטיק מאפשרת ייצור מגוון של מוצרים החל מפקקים וכלה מחלקי מכוניות. הזרקת הפלסטיק מאפשרת ייצור סדרתי של מוצרים במהירות רבה. המהירות אפשרית גם בייצור מוצרים מורכבים. לכל מוצר יש תבנית ייחודית לו. אמנם ככל שכמות המוצרים המיוצרים באמצעות התבנית עולה קטנות הוצאות הייצור אבל שיטת ההזרקה מחייבת השקעה ראשונית גדולה ( לייצור התבניות).

אף שמכונות ההזרקה של פלסטיק נבדלות זו מזה הן בגודלן והן באופן שבו מתערבבים בהם חומרי הגלם כמו גם באופן הזרקת החומר אל תבניות הייצור.

פעולה רוטינית מהירה

הפעולה הראשונה של ההזרקה מתבצעת על ידי סגירת התבנית. לאחר סגירתה נצמדים שני חלקיה, העליון והתחתון, והמכונה לוחצת את התבנית בכוח רב מאוד, שהולך ורב ככל שגדל המוצר שמיוצר בשיטה זו. הזרקת החומר מתבצעת באמצעות יחידת ההזרקה המפעילה את בוכנת ההזרקה המחדירה את החומר המותך אל חלל התבנית. עם מילוי החלל (שהמכונה ממשיכה לדחוף את החומר המלאה אותו עד שהפלסטיק קופא) מתחיל תהליך הקירור.

בייצור סדרתי לאחר סיום מחזור אחד של הזרקה מתחיל מחזור שני. התהליך מסתיים בפעולת חליצה המתבצעת על ידי זרקנים המחלצים את המוצר מהתבנית באמצעות הבוכנה.

פעולת הזרקת פלסטיק היא פעולה מהירה, רוטינית, הנדרשת לייצור סדרתי של מוצרים שונים. גם לייצור מוצר אחד, לדוגמה- בקבוק, נדרשות תבניות שונות, כפי שאפשר להיווכח מצורות שונות ומגדלים שונים של בקבוקים.

ככל הנראה מוצרי פלסטיק ילוו אותנו עוד שנים  רבות ולכן יידרש ייצורם באמצעות הזרקה. בשל חשיבות קווי הייצור של מוצרי הפלסטיק הנדרשים חשוב שתהליכי הייצור יהיו מפוקחים על ידי מהנדסים, הנדסאים ואנשי תחזוקה שיכולים לתת מענה מהיר לכל תקלה שמתרחשת בתהליך הייצור.

סביר להניח כי רובנו ככולנו אינם טרודים בסוגייה המנוסחת בשאלה  שבכותרת אף שכמי שמשתמשים מדי יום במוצרים המיוצרים באמצעות הזרקת פלסטיק לפחות חלק מאתנו עשויים למצוא בה עניין.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *